HR Operatie & Support

Om organisatiemanagement en talentmanagent als HR binnen een organisatie vorm te geven, is het essentieel dat de HR Operatie efficient, effectief en slagvaardig is ingericht. Van&Vander HR diensten heeft zeer ruime ervaring met alle vormen van HR operatie, Support en Shared Service Centers. Zowel nationaal als internationaal.

HR Proces Redesign

Innovatie verandert de HR-wereld van vandaag. Technologie zorgt voor verbeteringen in snelheid, service en kwaliteit, maar veel HR-afdelingen zijn door de jaren heen blijven werken zoals ze altijd hebben gedaan en zijn niet geëvolueerd om te profiteren van de kansen die nieuwe technologische ontwikkelingen bieden.

In plaats van verouderde processen in te bedden, moeten HR-professionals hun manier van werken heroverwegen en ervoor zorgen dat ze optimaal gebruik maken van technologie, systemen en communicatie. De focus moet liggen op het innoveren van nieuwe manieren om oude problemen op te lossen. HR moet zijn processen opnieuw beoordelen, evalueren en bijwerken om ervoor te zorgen dat de HR-afdeling diensten met een hoge toegevoegde waarde biedt.

Bij HR process re-engineering draait alles om optimalisatie en continue verbetering. Het is de fundamentele heroverweging en radicale herontwerp die leidt tot een verhoging van de productiviteit. Het doel van proces re-engineering is om het niveau van processen te verbeteren om significante en duurzame verbeteringen in de prestaties van uw HR-afdeling te bereiken.

Hoe kunnen we u helpen?

Van&Vander HR Diensten heeft met een reeks klanten gewerkt om hun huidige HR-processen en -systemen te analyseren en deze af te stemmen op de bedrijfsbehoeften, en zo de organisatie vooruit te helpen bij het verwezenlijken van haar langetermijnvisie.  We werken op basis van zes fundamentele stappen, zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding.

1. Vaststellen HR Processen

  • Vaststellen doelproces
  • Vaststellen van proces ‘owners’

2. Doorgronden ‘as-is’ proces

  • Overleg met teams
  • Bepaal afwijkingen in proces

3. Analyse ‘as-is’ proces

  • Vaststellen mogelijkheden en verschillen
  • Vaststellen onderdelen van proces die geen waarde hebben

4. Begrijpen verbeter potentieel

  • Vaststellen oorzaak van het probleem
  • Onderzoeken verschillende manieren om doel te bereiken

5. Ontwikkelen ‘to-be’ HR Proces

  • Verhogen efficiency
  • Verminderen doorloop
  • Gebruik technologie

6. Implementeren

  • Testen en pilot van proces
  • Communiceren van veranderingen
  • Meet succes

Wat zijn de voordelen en ROI?

Het gebruik van deze aanpak heeft veel voordelen en enkele van de verwachte resultaten zijn:

  • Lagere kosten – Er zijn een aantal gebieden waarop uw bedrijf kostenbesparingen kan realiseren. Dit omvat tijdwinst en een reductie van foutenpercentages. Wanneer werknemers een zelfbedieningsoptie krijgen, kan er bovendien kosten worden bespaard door het verminderen van de benodigde mankracht.
  • Verhoging van de afdelingsefficiëntie – Process redesign zal de automatisering van veel repetitieve elementen stimuleren en daarom zult u in staat zijn dubbele stappen en parallelle verwerking te verwijderen. De verbetering zal het HR-team de capaciteit geven om zich te concentreren op activiteiten met toegevoegde waarde die verschuiven van transactionele naar strategische HR activiteiten.
  • Betrokkenheid van medewerkers – Door uw HR-processen te optimaliseren, kunt u uw medewerkers meer tevreden maken, omdat problemen waarmee ze worden geconfronteerd sneller kunnen worden afgehandeld door middel van automatisering.
  • Verbetering van klantenserviceniveaus – Process re-engineering zorgt ervoor dat de kwaliteit van HR-services en informatie efficiënt en consistent wordt geleverd in het hele bedrijf.

Wanneer is redesign van HR-processen het antwoord?

Weten wanneer en hoe te innoveren is een uitdaging voor elke HR-functie. Een nauwkeurige en kritische beoordeling van HR-processen geeft duidelijkheid en focus op de vraag of een herontwerp van een HR-proces nodig is. Enkele van de rode vlaggen zijn:

  • De aanwezigheid van activiteiten zonder toegevoegde waarde, bijvoorbeeld zowel Excel spreadsheets als ICT applicaties gebruiken voor tijdsregistratie.
  • Duplicatie in stappen voor procesvoltooiing bijvoorbeeld meerdere gegevensinvoer
  • Afwijkingen in het proces bijvoorbeeld verschil in eisen voor dezelfde dienst
  • SLA’s worden niet nageleefd
  • Loskoppelen tussen de eisen van de eindgebruiker en de geleverde diensten

Stuur ons een bericht