Fusies en overnames (M&A’s) zijn populairder dan ooit. Organisaties zien in een overname een strategie om een concurrentievoordeel te behalen. Bedrijven besteden jaarlijks enorme bedragen aan het nastreven van deze strategie; het slagingspercentage van een overname is echter veelal teleurstellend. Volgens de meeste onderzoeken mislukt 70 tot 90 procent van de acquisities (Harvard Business Review). Eén van de belangrijkste oorzaken van het mislukken is volgens ons de factor ‘organisatiecultuur’.
Niets op het gebied van fusies en overnames wordt zo consequent onderschat als de vermenging van de bedrijfsculturen van bedrijven. Met een bepaalde mate van naïviteit en opportunisme wordt er gedacht dat cultuur brede aandacht vereist nádat een deal wordt gesloten. Deze naïviteit komt terug in de misvattingen van besluitvormers over de maakbaarheid van cultuur (eigenlijk is het erg moeilijk om cultuur te veranderen). Gevolg; de overname van organisaties resulteert in het vertrek van de medewerkers.
Hoe wij u kunnen helpen?
Voordat een overname definitief wordt besloten, zou naast de gebruikelijke ‘due dilligence’ op het gebied van propositie, financiële resultaten, IT en logistiek veel meer aandacht moeten zijn aan de culturele match en de factor ‘medewerker’.
We hebben een model ontwikkelt dat zich hier specifiek op richt: de M&A Cultuur scan gericht op 8 pijlers:
- Besluitvorming proces
- Uitgave gedrag
- Communicatiegedrag
- Beloning system
- Aansturing en autoriteit
- Werk ethiek
- Organisatiestructuur
- Kwaliteit van de medewerkers
Deze acht culturele pijlers zijn absoluut kritisch voor het slagen van de overname omdat ze bepalen of de medewerkers vertrouwen in de overname hebben en daarmee ook na de overname aan boord blijven en voor succes gaan zorgen. Ze verdienen aandacht. En de verschillen tussen de twee organisaties die uit de scan komen, moeten snel worden besproken door de directieteams.
Dus we adviseren om in de oriënterende gesprekken rondom een M&A traject dit veel meer aandacht te geven naast de gesprekken over de voorziene synergiën en de persoonlijke klik tussen de besluitvormers. Sluit de besluitvormers op in een kamer en laat ze niet vertrekken voordat ze overeenstemming hebben bereikt over de inzet van en afspraken op het gebied van de M&A cultuurscan voor ‘de organisatie’. Een antwoord dat uit deze scan gaat komen, gaat het verschil maken tussen succes en falen.
Graag gaan we met u in gesprek over hoe zo’n scan in uw overname het verschil kan maken.